08-04-2019

De strijd om talent

De strijd om talent

Mediabedrijven proberen elkaar de loef af te steken bij de speurtocht naar talent. Naar wat voor talenten is de magazine mediabranche op zoek? Waar vind je ze en hoe houd je ze binnen? Hoe kun je als (jong) talent aan de hooggespannen verwachtingen voldoen? Verslag van een middag over talentontwikkeling met bijdragen van een MT-lid van een grote uitgeverij, drie toptalenten en een loopbaanadviseur.

De optelsom is simpel, aldus de programmamanager van het Magazine Media Café Theo Eijspaart: de dynamische mediabranche moet een antwoord zien te formuleren op de voortdurend veranderende mediaconsumptie. Die veranderingen worden met name aangejaagd door de jongere generaties. De branche is dus gebaat bij het aantrekken van jong talent met de juiste skills en mindset. Maar de arbeidsmarkt is krap, talent is schaars en het aanbod van alternatieve jobs is immens. Hoe vind je dit jonge talent en wellicht nog belangrijker: hoe houd je ze binnen?

Joyce Nieuwenhuijs werkt al twintig jaar bij Sanoma Media (v/h VNU Tijdschriften) waar ze ooit begon als stagiaire. Sinds een jaar is ze er als director general interest brands verantwoordelijk voor aantal van de grootste magazinemerken: Libelle, Margriet, Flow, Donald Duck, Ouders van Nu, KekMama en events. Daar is deze week ook nog het team Innovate & Create aan toegevoegd, vrijgemaakt om over de merken heen te innoveren, vooral op het gebied van print.

Joyce deelde een aantal learnings op het gebied van talentontwikkeling. Als eerste benadrukte ze dat verandering de enige constante is. “Het medialandschap staat continu onder druk. 24/7 zijn we crossmediaal op jacht naar de spaarzame uurtjes die de consument nog beschikbaar heeft. De consument verandert en daarmee ook de competenties die nodig zijn. Daarbij komt dat de mensen die de arbeidsmarkt betreden ook nog eens veranderen. Bij Sanoma zijn bijvoorbeeld op weg naar een hybride model waarin medewerkers zelf hun arbeidsvoorwaardenpakket kunnen samenstellen.”

Een talent is niet per definitie jong, de ideale samenstelling van een succesvol team bestaat uit een mix van jonge alleskunners (“Blijf ze faciliteren, uitdagen, prikkelen en soms een beetje afremmen”), getalenteerde specialisten bijvoorbeeld op het gebied van vormgeving of data (“Zorg dat ze zich doorontwikkelen op de benodigde skills”) en doorgewinterde talenten met vakmanschap zoals een hoofdredacteur of een artdirector (“Daag ze uit: er is meer dan je eigen project; maar laat jobrotation geen doel op zich zijn”).

Joyce: “Laat je talenten in het diepe springen, maar sta aan de kant met een reddingsboei. Talenten willen graag heel ambitieuze projecten doen, maar als je vergeet ze te faciliteren en te coachen, dan zie je dat ze na een tijdje vastlopen. Geef talenten de ruimte, ze willen zich graag profileren, bied ze een platform. Maar ga vooral de dialoog met ze aan. Stippel niet het pad voor hen uit. Mensen moeten fouten durven maken. Geef ze de veiligheid om dingen uit te proberen, met ideeën te komen. Dat nodigt uit om nog meer ondernemerschap en creativiteit binnen je organisatie te ontwikkelen.”

Succes is een optelsom van talenten en mentaliteit. “In ons vak is nodig: flexibiliteit en veerkracht, maar ook: heel hard werken. Niet elk talent is daar geschikt voor. Houd je als bedrijf een spiegel voor: zijn wij wel aantrekkelijk genoeg voor nieuwe talenten? Veranker leren en ontwikkelen binnen je organisatie; blijf investeren, ondanks de druk op de oplages, ondanks de druk op de resultaten. Dat hoeft niet heel geld te kosten.” Zo heeft Sanoma z’n Academy, een platform waarop medewerkers live en online cursussen en trainingen kunnen volgen en in de zomerperiode volgden 500 deelnemers 39 workshops waarin 22 collega’s hun talenten deelden.

Stel creativiteit en innovatie centraal (ook buiten de redacties). “Ik geloof niet in een innovation lab waar je heel veel geld in stopt en dat vaak na een jaar weer gekilled wordt.” Haar team Innovate & Create komt voort uit een tweedaagse hackaton, waarin 30 collega’s nieuwe ideeën voor print (producten, verdienmodellen) ontwikkelden. Sanoma kent ook ‘Pitch you idea’ in de vorm van ‘Dragon’s Den’ waar serieuze business cases worden gepresenteerd aan een zware jury en winnaars budget en een businesscoach vanuit het MT krijgen toebedeeld.

Talent aantrekken en behouden is meer dan een agendapunt voor de MT-vergadering, het moet een doorlopend actiepunt zijn. In de pool van 50 stagiaires die Sanoma heeft worden talenten gescout en mentaliteit getoetst op geschiktheid voor de mediawereld. “En we krijgen nog genoeg aanvragen van stagiaires die graag voor ons willen komen werken.” Op specialismen als UX’ers en data scientists ondervindt Sanoma veel concurrentie, vooral van buiten de branche.

Renee Bijlsma was in 2015 de eerste winnaar van de Mercur BeLOFte van het Jaar, een nieuwe Mercurs-categorie waarmee het bestuur van het LucasOoms Fonds uitblinkend jong talent binnen de branche voor het voetlicht wilde halen. De winnaar krijgt – naast eeuwige roem – een beeldje en 2.500 euro, te besteden aan de eigen ontwikkeling. De aanmelding staat open voor iedere magazine media professional, ook freelancers, ook als je werkt voor een niet-MMA-lid en voor alle vakgebieden. Je mag jezelf of een ander aanmelden. De inschrijving start op 15 augustus, de prijsuitreiking is op 12 december. Meer informatie is te vinden op www.mercurs.nl.

Op het moment dat ze in 2015 als eerste de Mercur BeLOFte van het Jaar won, was Renee Bijlsma coördinator events, specials en commerciële samenwerkingen bij Libelle. Toen oud-Libelle-hoofdredacteur Franska Stuy voor zichzelf begon met het online magazine Franska.nl nam ze Renee mee naar Pilot Studios als Chef Look & Feel. Na een jaar stapte Renee uit de magazine mediasector en begon bij KARWEI. Sinds anderhalf jaar is zij daar nu projectmanager Brand & TV bij KARWEI. Helaas kon ze er niet bij zijn in De Balie, maar op video gaf zij nadere toelichting.
Ook Emiel Brinkhuis, winnaar in 2017, was verhinderd, in zijn geval door griep. Emiel hield zich als marketingmanager drie jaar lang bezig met redactie, marketing & branded content voor Winq magazine bij Media MANsion. Daarna stapte hij over naar BrandDeli, waar hij ruim een halfjaar strateeg brand partnerships was. Sinds oktober 2018 is Emiel content- en mediastrateeg bij RTL.

Wel aanwezig waren Pieter Zwart (winnaar 2016, destijds redacteur VI bij WPG Media) en Onno den Hollander (2018, redacteur Quote bij Hearst Netherlands). De heren reageerden vrij laconiek op de vraag wat het winnen van de Mercur voor henzelf had betekend. “De volgende dag moet je toch weer gewoon aan het werk, maar dan heb je wel zo’n beeldje op de kast staan”, aldus Pieter. Onno vond het toch ook wel “heel leuk om waardering te krijgen voor je prestaties. Gelukkig zijn we bij Quote zo dat je zodra je jezelf op de borst gaat kloppen, iedereen er met gestrekt been ingaat.” Een directe relatie tussen het winnen van de prijs en zijn promotie dit jaar naar de hoofdredactie van VI, was volgens Pieter niet evident. “Dat heb ik vooral te danken aan mijn inspanningen in de tussenliggende periode, waarin ik het aantal betalende leden op het digitale platform VI Pro van 1.000 naar 9.000 wist te tillen.”

Gevraagd naar hun grootste talenten antwoordde Pieter analytisch: “Talent = aanleg x leervermogen. Aanleg is iets wat je meekrijgt en is een constante. Dat is bij niet zo uitzonderlijk groot. Het gaat erom hoe hard je bereid bent ervoor te werken om een groei door te maken.” Onno’s talent zit vooral in het altijd zoeken naar een originele invalshoek bij het schrijven van zijn verhalen.

Theo Eijspaart had gepoogd een vinger te krijgen achter de eigenschappen van winnaars en had daartoe de juryrapporten van de afgelopen vier jaar erop nageslagen. Van Renee zei de jury: kan buitengewoon goed conceptmatig denken, leidinggeven, zich inleven in de consument, samenwerken met collega’s en heel goed organiseren; veelzijdig, hands-on mentaliteit, heel goede creatief, nuchter, realistisch, pragmatisch, focus op budgetten. Over Pieter werd gezegd: doet iets unieks (data-analyse in voetbaljournalistiek), maakt van kille cijfers uitstekende verhalen en blogs, gepassioneerd journalist met oog voor online verdienmodellen.

Emiel had zijn prijs te danken aan: tomeloze energie, netwerker pur sang, duizendpoot en regelneef, rolt nieuwe kanalen uit (video/social), motor achter implementatie crossmediale strategie, allround denker, meer dan fijne collega. En over Onno tenslotte oordeelde de vakjury: beste schrijver op de redactie, kei in interviews, creatieve motor achter evenementen, voorloper op videogebied, sfeermaker, talent op het gebied van ondernemerschap en frisse ideeën.

Onno leert het meest van schrijvers die hij bewondert om hun zinsformuleringen, zoals Dimitri Verhulst en Ilja Leonard Pfeijffer. Ook buitenlandse bladen als The New Yorker kunnen hem inspireren. Een inspiratiebron voor Pieter is Rob Wijnberg om wat hij online heeft bereikt met De Correspondent. Onno’s ambitie is niet om hoofdredacteur te worden: “Dan ben je veel meer bezig met randzaken, dat leidt allemaal af van het vak van een goed verhaal maken.” Liever wordt hij een nog betere schrijver, eventueel voor een groter publiek. Maar voorlopig zit ik goed bij Quote, ik krijg de ruimte en mag de leuke verhalen maken.” Pieter is weleens gevraagd om toe te treden tot de staf van een betaald voetbalclub, maar: “Ik ben nog niet klaar bij VI. Dat moet toekomstbestendig worden en daar ben ik nog volop mee bezig.”

Jolan Douwes is loopbaanadviseur (bij bureau Media Movers dat zich richt op mediabedrijven en uitgeverijen), journalist en sollicitatietrainer. Jolan – bekend van onder andere haar Coach-column in Villamedia en stukken voor FD Persoonlijk – was zelf ooit een bekroond talent; ze won het Gouden Pennetje, een prijs van het Genootschap van Hoofdredacteuren voor veelbelovend journalistiek talent.

“Laatst interviewde ik Lidewey van der Sluis, hoogleraar Strategisch Talent Management aan de Nyenrode Business Universiteit. Zij heeft een boek geschreven met de titel: ‘Talent is goed, ambitie is beter’. Daarin betoogt ze dat talent pas effectief wordt, ook voor een organisatie, als een medewerker zijn kwaliteiten volop inzet. Daar zijn motivatie en ambitie voor nodig. Talent is vergankelijk, de kunst is het vuurtje brandend te houden, zegt deze hoogleraar. Volgens haar zijn wilskracht en karakter veel relevanter. Ben je bijvoorbeeld bereid te investeren in trainingen of buitenlandse ervaring? Werk je aan het uitbreiden van je professionele netwerk? Dat zijn volgens haar allemaal punten waar getalenteerde medewerkers hun waarde mee vergroten. Ik zou daar als loopbaanadviseur aan willen toevoegen: laat de buitenwereld ook zien wat je te bieden hebt. Bescheidenheid loont niet meer in de mediawereld. Je moet jezelf ook kunnen verkopen. Het is slim dat op sociale media platforms regelmatig en doordacht te doen.”

Jolan had ook nog een paar adviezen voor leidinggevenden als het gaat om talentontwikkeling. “Ik regelmatig journalisten naar me toe gestuurd die ooit veelbelovend waren, prijzen wonnen, boeken schreven. Maar opeens was het op. Ze bezweken onder de psychische druk en zaten maandenlang thuis. Aan mij de taak om ze weer op de rit te helpen. Wees je bewust van de pikorde op je redactie. Wie ligt goed bij de hoofdredactie, wie heeft dit jaar een bonus gehad, wie mag aanschuiven bij Jinek of DWDD? Wie stond deze week in de top vijf van meest gelezen artikelen? Competitie kan het talent en de ambitie aanjagen, maar laat mensen soms ook het eigene van zichzelf verliezen. Eenmaal hoog op de apenrots ben je dan steeds meer aangepast en steeds minder uitgesproken. Stimuleer dus de eigenzinnigheid van je mensen, laat ze doen wat ze denken dat ze moeten doen. En richt je niet alleen op de top. Juist de trouwe werkpaarden kunnen verrassen.”

“Misschien riep je ‘Zelluf doen!’, toen je nog maar net kon praten. Maar op het gebied van je loopbaan is dat niet altijd slim. Leer eens in de zoveel tijd iets nieuws, vraag af en toe professioneel advies. Dat kost geld en tijd, maar wie weet welke verborgen talenten er nog boven komen.”

Tekst: Theo Eijspaart
Foto’s en video’s: Pepijn Leupen